به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 
 
دستاوردهای هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات در حوزه بین الملل
 
            نمایشگاه 4 
 
هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات در بخش بین الملل سه اولویت را در نظر داشت:
1-    مشارکت گسترده رسانه های کشورهای همسایه و منطقه با تأکید بر رسانه های فارسی زبان
2-    رسانه های جهان اسلام
3-    رسانه های فراگیر کشورهای مستقل جهان
 
در همین راستا، 235 نماینده خبری (64 خبرنگار زن و 171 خبرنگار مرد) از 140 رسانه 51 کشور (شامل: آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان، اندونزی، اوکراین، اردن، انگلستان، الجزایر، افریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، آرژانتین، اتیوپی، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تایلند، ترکیه، تاجیکستان، تانزانیا، ترکمنستان، چین، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، سودان، سوئیس، سنگال، فیلیپین، عمان، عراق، فرانسه، قزاقستان، قرقیزستان، قطر، کرواسی، کنیا، کنگو، کویت، کره جنوبی، گرجستان، لبنان، لیبی، مالزی، مصر، ویتنام، ونزوئلا،هند و یمن) در نمایشگاه حضور پیدا کردند.
 آمار ذکر شده شامل 188 خبرنگار خارجی، 24 شخصیت علمی جهان اسلام، 18 میهمان همایش خبرنگاران زن جهان اسلام و 5 میهمان ویژه معاونت امور سینمایی و بصری وزارت متبوع، می گردد.
 
          نمایشگاه 5
 
 برنامه های جانبی:
از ویژگی های بارز نمایشگاه هفدهم، برگزاری نشست های تخصصی و امکان عقد تفاهم نامه های مشترک، میان نشریات و خبرگزاری های داخلی و خارجی بود.
برای نمایشگاه هفدهم، دستیابی به هفت هدف در دستور کار قرار داشت که از جمله آنها می توان به شناخت ظرفیت و توانایی های دو طرف و امکان تأسیس اتحادیه های خبری منطقه ای و بین المللی اشاره کرد.
همزمان با برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات، پنجمین نمایشگاه تهاجم فرهنگی از سوی رسانه های خارجی به همت اداره کل رسانه های خارجی و مساعدت دفتر نمایندگی قوه قضائیه نیز برگزار شد.
در این نمایشگاه، حدود 400 عنوان نشریه و کتاب چاپ خارج از کشور (موارد ممنوعه) با  تقسیم بندی بیست عنوان در معرض دید مسئولین و مقامات کشوری و لشکری قرار گرفت.
به مناسبت برپایی نمایشگاه هفدهم مطبوعات، از سوی دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر محترم فرهنگ  و ارشاد اسلامی ضیافت شامی به افتخار میهمانان خارجی نمایشگاه برگزار شد و ایشان با شرکت در مصاحبه رسانه ای با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی به سوالات گوناگون آنها پاسخ دادند.
همچنین دکتر محمدباقر خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در نشستی با حضور 200 تن از خبرنگاران و میهمانان خارجی به بیان مسائلی در حوزه "جریان بین المللی اطلاعات و اخبار" پرداخت.
برپایی نخستین همایش بین المللی خبرنگاران زن جهان اسلام با عنوان "کلام زینب" با همکاری  خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده (ایونا)، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دفتر بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل رسانه های خارجی از موارد قابل توجه نمایشگاه هفدهم محسوب می شود.
در مراسم اختتامیه همایش 19 خبرنگار زن از کشورهای آفریقای جنوبی، لبنان، پاکستان، روسیه، عراق، هند، آلمان، افغانستان، لبنان، تاجیکستان، اندونزی، تایلند، بوسنی، سوریه، انگلستان، جمهوری آذربایجان و ایران به عنوان نفرات برگزیده اعلام شدند. خانم "اسراء البحیسی" از غزه، نفر اول و برتر این همایش شناخته شد.
برگزاری نشستی بین مسئولان رسانه های ایران، افغانستان و تاجیکستان به منظور پی ریزی ایجاد "اتحادیه رسانه های فارسی زبان جهان"، دیگر برنامه جنبی هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات، در تهران، به حساب می آمد. این نشست را خبرگزاری "ایرنا" در غرفه خود برگزار کرد.
در هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات، با حضور اندیشمندان مسلمان و تحلیلگران سیاسی و میهمانان خارجی برنامه های جنبی دیگری همچون نشست "بررسی دستاوردهای سیاسی و رسانه ای سفر رئیس جمهوری به نیویورک" و نشست "نقش ایران در منطقه خاورمیانه" نیز برگزار شد که به تشریح ابعاد گوناگون موضوعات پرداخته شد.
 
انعقاد قراردادهای همکاری:
انعقاد قراردادهای همکاری مطبوعاتی میان مدیران مسئول روزنامه های ایرانی با نمایندگان رسانه های خارجی، یکی دیگر از دستاوردهای مهم هفدهمین نمایشگاه مطبوعات به شمار می رود.
شماری از قراردادهای منعقد شده به شرح زیر هستند:
1-    روزنامه اصفهان امروز با روزنامه امروز نیوز تاجیکستان
2-    روزنامه عصر آزادی با روزنامه امروز نیوز تاجیکستان
3-    روزنامه شهرآرای مشهد با هفته نامه انصاف افغانستان
4-    ماهنامه سیب و فرهنگ صلح چین
5-    روزنامه قدس و فرهنگ صلح چین
6-    روزنامه قدس و دیلی نیوز قزاقستان
7-    روزنامه حسبان و گاردین لیمیتد تانزانیا
 زمینه های همکاری رسانه ای این تفاهم نامه ها عبارت اند از:
 الف: همکاری در زمینه های پژوهشی
1-    اجرای طرح های پژوهشی (نظری و کاربردی) مشترک
2-    راه اندازی کارگاههای پژوهشی و بهره وری از امکانات و تجهیزات طرفین
3-    دعوت از اساتید و متخصصین برای ارائه سخنرانی علمی و شرکت در گردهمایی های علمی
4-    طراحی و تامین محتوا و برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی – پژوهشی مشترک
5-    تهیه کتب، مجلات، و مقالات علمی موردنیاز طرفین
6-    برگزاری نشست های فکری و کارشناسی برای مدیران و خبرنگاران و روزنامه نگاران
7-    برگزاری تورهای فرهنگی و علمی
 
ب: همکاری در زمینه های فرهنگی
1-    تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه های رسانه ای
2-    برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه مسائل رسانه ها و مطبوعات
3-    مبادله نرم افزارها، فیلم ها و نوارهای آموزشی و پژوهشی
4-    مبادله بانک های اطلاعاتی، نرم افزارها، فیلم ها و نوارهای آموزشی و پژوهشی
5-    برگزاری کارگاه های دانش افزایی و مهارت آموزی برای کادر علمی و محققان طرفین
 ج: همکاری در زمینه های ارتباطات
1-    تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه های فرهنگی و تبلیغی و شناخت فرهنگ دو کشور
2-    تبادل محصولات فرهنگی اعم از سی دی، فیلم، مجله، کتاب و غیره
3-    برگزاری نمایشگاه ها و فستیوال های فرهنگی به طور مشترک
4-    برگزاری دوره های کوتاه مدت فرهنگی، کاربردی
5-    تایید گواهی نامه های دوره های آموزش های فرهنگی طرفین
6-    برگزاری اردوهای فرهنگی، علمی مشترک
7-    تسهیل در دسترسی اعضای هیات علمی و محققان به آثار و مدارک علمی موجود در کتابخانه های طرفین
8- تسهیل در دعوت از اندیشمندان و شخصیت های علمی – فرهنگی دیگر کشورها و نیز حضور اعضای هیات علمی و محققان طرفین در مجامع علمی جهانی به طور مشترک
 میهمانان خارجی نمایشگاه هفدهم مطبوعات، در مدت حضور خود در ایران توانستند از دانشگاه امام صادق (ع)، صدا و سیما، برج میلاد، کتابخانه ملی و کاخ سعدآباد بازدید به عمل آورند. همچنین سفری نیز به شهر قم داشتند.
سفر به شیراز نیز برنامه ای بود که برای شخصیت های علمی تدارک دیده شد.
تعدادی از میهمانان خبرنگار به مشهد مقدس نیز سفر کردند.
 
                                                           نمایشگاه 3                           نمایشگاه 2
 
نمایشگاه هفدهم از نگاه شرکت کنندگان خارجی:
بسیاری از نمایندگان رسانه های خبری بین المللی که در نمایشگاه هفدهم مطبوعات، حضور پیدا کردند، در بازگشت به کشورهای متبوع خود، گزارش های مثبتی از جریان نمایشگاه و مسائل گوناگون کشور، تهیه و انعکاس دادند.
شماری از رسانه های خارجی که در این زمینه برجسته عمل کردند، عبارت بودند از: مجله شئون استراتژیه اردن – هفته نامه نوای اسلام پاکستان – خبرگزاری اخلاص ترکیه – نشریه اخبار داخلی و خارجی چین –روزنامه الوفاق سودان – روزنامه صبح سنگال – روزنامه یوتارئی لیست کرواسی – مجله صدای آفریقا فرانسه – مجله الانتقاد لبنان – نشریه سهارا هندوستان – نشریه الرایه قطر و خبرگزاری ترند آذربایجان