• مقالات

  • سیلی ایران به غرب:دست بالا را در خلیج فارس داریم [الاخبار (لبنان)،20 جولای 2019] (اداره کل رسانه های خارجی، مترجم: مهری بهرامی)
  • 154009   ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
  • سپاه پاسداران تهدیدات خود را عملی کرد و نفتکش انگلیس را در تنگه هرمز توقیف کرد. در انتظار واکنش انگلیس و آمریکا؛ این حادثه پرسش هایی را درباره بازتاب های این حادثه برتحولات کنونی در منطقه و موضوع میانجیگری فرانسه و نیز موضع گیری اروپا برمی انگیزد. مهم ترین پرسش امنیتی که به این پرسش افزوده می شود سرنوشت ائتلاف آمریکا در آب های منطقه و قدرت این کشور برای تغییر معادله امنیتی در خلیج فارس است. اما درسطح سیاستی حادثه روز گذشته پیامدهایی در دو جهت دارد: نخست موضع گیری انگلیس در صف آرایی های بین المللی در رفتار این کشور طی ساعت های آتی مشخص می شود؛ این که این کشور بیشتر به سیاست تنش زایی علیه تهران نزدیک خواهد شد یا بحران را از طریق مبادله کشتی ها حل خواهد کرد، با در نظر گرفتن این مساله که وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرد کشورش به دنبال گزینه های نظامی نیست. دوم این که چنانچه موضع انگلیس به سمت تنش زایی برود این مسئله بر مذاکرات اروپا با ایران و ابتکار عمل رئیس جمهور فرانسه تاثیر مستقیم خواهد داشت
  • سیلی ایران به غرب:دست بالا را در خلیج فارس داریم

    سپاه پاسداران تهدیدات خود را عملی کرد و نفتکش انگلیس را در تنگه هرمز توقیف کرد. در انتظار واکنش انگلیس و آمریکا؛ این حادثه پرسش هایی را درباره بازتاب های این حادثه برتحولات کنونی در منطقه و موضوع میانجیگری فرانسه و نیز موضع گیری اروپا برمی انگیزد. مهم ترین پرسش امنیتی که به این پرسش افزوده می شود سرنوشت ائتلاف آمریکا در آب های منطقه و قدرت این کشور برای تغییر معادله امنیتی در خلیج فارس است.

    در بیانیه های شرکت مالک کشتی توقیف شده انگلیس آمده است این کشتی به سمت بندر جبیل عربستان در حرکت بود که پس از عبور از تنگه هرمز ناگهان تغییر جهت دهد. به گفته سپاه پاسداران توقیف این نفتکش به درخواست مقامات دریایی استان هرمزگان ایران صورت گرفته به این خاطر که از قوانین دریانوردی پیروی نمی کرده است. خبرگزاری رسمی ایران از یک منبع نظامی نقل قول کرد این نفتکش برخلاف جهت دریانوردی از این تنگه عبور می کرده است و توضیح داد دستگاه های تعیین موقعیت جغرافیایی خود را خاموش کرده و به هشدارهای مقامات ایرانی اهمیتی نمی داد از این رو طبق قوانین بین المللی دریانوردی توقیف شد.

    این علل اعلام شده مانند ادعاهای گفته شده برای توقیف نفتکش گریس 1 مطمئنا سخنانی حاشیه ای محسوب می شوند زیرا انگیزه های دو حادثه آنطور که به نظر می آید بیشتر سیاسی بوده است.اشتباهات مرتکب شده از سوی انگلیس باعث شد این کشور هزینه اش را بپردازد یعنی اهانت بزرگی که با آن روبرو شد، اهانتی که مدت ها به آن عادت نداشته است و تفسیر می کند توقیف گریس 1  و سپس اعلام تمدید سی روزه توقیف آن تنها با درخواست آمریکا بوده است، در زمانی که واشنگتن تلاش می کند بیشترین تعداد متحدان ممکن را در جریان حملات خود علیه ایران درگیر کند. لندن در فعالیت های خود در طول دو ماه گذشته در موضع گیری هایش در مقایسه با پاریس و برلین به آمریکا نزدیک تر بوده و نسبت به متحدان اروپایی خود متفاوت عمل کرده، گرچه بارها برپایبندی خود به توافق هسته ای تاکید کرده است.

    بلافاصله پس از وقوع حادثه پرسش هایی درباره گزینه های آمریکا و انگلیس برای پاسخ دادن به سیلی ایران مطرح شد. از آنجا که این بار هدف انگلیس است و نه متحدی در میان متحدان منطقه ای واشنگتن اوضاع پیچیده تر می شود به ویژه این که این حادثه در پی افزایش اقدامات امنیتی نیروهای انگلیسی حاضر در خلیج فارس به منظور حفاظت از کشتی های این کشور صورت گرفت.ایرانی ها با وجود این آماده باش و نیز آماده باش امنیتی آمریکا این کشتی را توقیف کردند. علاوه بر این که آمریکایی ها برای ایجاد ائتلافی امنیتی در تنگه های  روبروی ایران و یمن در تلاش هستند و این باعث می شود پرسش های زیادی درباره آینده این ائتلاف و فعالیت های آن مطرح شود.

    اما درسطح سیاستی حادثه روز گذشته پیامدهایی در دو جهت دارد: نخست موضع گیری انگلیس در صف آرایی های بین المللی در رفتار این کشور طی ساعت های آتی مشخص می شود؛ این که این کشور بیشتر به سیاست تنش زایی علیه تهران نزدیک خواهد شد یا بحران را از طریق مبادله کشتی ها حل خواهد کرد، با در نظر گرفتن این مساله که وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرد کشورش به دنبال گزینه های نظامی نیست. دوم این که چنانچه موضع انگلیس به سمت تنش زایی برود این مسئله بر مذاکرات اروپا با ایران و ابتکار عمل رئیس جمهور فرانسه تاثیر مستقیم خواهد داشت و این یعنی طبق این سناریو عرصه در صورتی پیچیده تر می شود که اروپایی ها از میانه روی به سمت بی طرفی یا مقابله با ایران بروند اما سخنان هانت درباره عدم بررسی گزینه های نظامی در نشست اضطراری امنیتی با وجود هشدار به ایران نسبت به پیامدهای این اقدام در صورت عدم آزادسازی نفتکش مذبور و نیز اعلام عبور هواپیماهای شناسایی غیر مسلح از تنگه هرمز از سوی آمریکا دو نشانه بر عدم تمایل برای تنش زایی است.

    منبع:اداره کل رسانه های خارجی

     

     صفعة إیرانیّة للغرب: یدنا فی الخلیج هی العلیا!

     

        عالم الأخبار السبت 20 تموز 2019 

     

        0

     

     

     

     

    نفذ الحرس الثوری تهدیداته، معلناً احتجاز ناقلة بریطانیة عند مضیق هرمز. وبانتظار ردة الفعل البریطانیة والأمیرکیة، یفتح الحادث أسئلة حول انعکاساته على المشهد فی المنطقة، وعلى ملف الوساطة الفرنسیة، فضلاً عن الموقف الأوروبی برمّته. وأمنیاً، أسئلة تضاف؛ أهمها: مصیر التحالف الأمنی الأمیرکی فی المیاه الإقلیمیة وقدرته على تغییر المعادلة الأمنیة فی الخلیج.

     

    لم تتأخر قوات الحرس الثوری الإیرانی عن تنفیذ وعد المرشد علی خامنئی، بالرد على احتجاز بریطانیا ناقلة النفط الإیرانیة قرب جبل طارق قبل أسبوعین. انتظر الإیرانیون قلیلاً من الوقت، ثم حذّروا من أن ثمة «رداً مماثلاً» سیکون فی حال تأخر الإفراج عن السفینة «غریس 1»، قبل أن یخرج خامنئی لیقطع وعداً بأن «القرصنة البریطانیة لن تمر من دون رد». جملة حوادث حصلت، کاختفاء سفن وأنباء عن محاولات احتجاز سفینة بریطانیة، إلى أن قامت القوة البحریة فی «الحرس» أمس بتغییر مسار الناقلة البریطانیة «ستینا إمبیرو» التی تحمل العلم البریطانی، ومن ثم احتجازها، فالإعلان عن تبنی الإجراءات بصراحة.

     

        وزیر الخارجیة البریطانی: لا نبحث خیارات عسکریة

     

     

    وفی تفاصیل الحادثة، فقد أظهرت بیانات «ریفینتیف» أن السفینة المملوکة لشرکة «ستینا بالک» کانت متجهة صوب میناء الجبیل السعودی على الخلیج، قبل أن تغیّر وجهتها فجأة بعد عبورها مضیق هرمز. وبحسب الحرس الثوری، فإن احتجاز الناقلة تم بناءً على طلب السلطات البحریة فی إقلیم هرمزجان الإیرانی على خلفیة «عدم اتباعها قواعد الملاحة». ونقلت وکالة الأنباء الرسمیة الإیرانیة عن مصدر عسکری أن الناقلة «کانت تعبر من مضیق هرمز من الجهة المعاکسة للملاحة البحریة فی المضیق»، موضحاً أنها «أطفأت أجهزة تحدید المواقع فیها ولم تکترث للتحذیرات الموجهة لها» من قبل السلطات الإیرانیة «فتم توقیفها وفقاً للقوانین الدولیة للملاحة البحریة». وجاء فی بیان العلاقات العامة للحرس الثوری: «ناقلة النفط المذکورة تم اقتیادها إلى الساحل، وجرى تسلیمها إلى منظمة الموانئ والملاحة البحریة من أجل اجتیاز المراحل القانونیة وإجراء التحقیقات اللازمة».

    هذه الأسباب، کمزاعم أسباب احتجاز «غریس 1»، ستکون على هامش الحدث فی الإقلیم بالتأکید، إذ إن الحادثتین کما یبدو جلیاً لم تکن دواعیهما بالأساس أقل من سیاسیة. الأخطاء البریطانیة دفعت ثمنها «المملکة العظمى» إهانة کبیرة أمس لم تعهدها منذ زمن، وهو ما یفسر أکثر أن احتجاز «غریس 1» ومن ثم الإعلان قبل یومین تمدید الاحتجاز 30 یوماً إضافیة، ما کان إلا بطلب أمیرکی، فی وقت تسعى فیه واشنطن إلى توریط أکبر قدر ممکن من الحلفاء فی حملتها ضد إیران. وقد بدت لندن من خلال تحرکاتها على مدار الشهرین الماضیین أکثر قرباً فی موقفها إلى واشنطن من کل من باریس وبرلین ومتمایزة عن موقف حلیفتیها الأوروبیتین، رغم إعلانها المتکرر الحرص على الاتفاق النووی.

    وفور وقوع حادثة مضیق هرمز، بدأت تطرح الأسئلة حول خیارات الولایات المتحدة وبریطانیا فی الرد على الصفعة الإیرانیة. تزداد الأمور تعقیداً کون الهدف هذه المرة بریطانیاً ولیس لحلیف إقلیمی لواشنطن، وخصوصاً أن الحادثة وقعت عقب رفع القوات البریطانیة التی تملک قواعد ووجوداً عسکریاً کبیراً فی الخلیج، إجراءاتها الأمنیة لحمایة سفنها هناک إلى «الدرجة القصوى». احتجز الإیرانیون السفینة رغم هذا الاستنفار، وإلى جانبه الاستنفار الأمنی الأمیرکی، وکذلک رغم أن الأمیرکیین یعکفون على بناء تحالف أمنی فی المضائق المائیة قبالة إیران والیمن، وهو ما یزید الأسئلة حول مستقبل هذا التحالف وفعالیته.

     

        أتى احتجاز «ستینا إمبیرو» لیسجل نجاحاً جدیداً لاختبار الموقف الإیرانی

     

     

    وکما حادثة إسقاط الطائرة الأمیرکیة، أتى احتجاز «ستینا إمبیرو» لیسجل نجاحاً جدیداً لاختبار الموقف الإیرانی بوجه الحملة الأمیرکیة المتجددة. فالأخیرة کانت واضحة منذ إلغاء واشنطن الإعفاءات على عقوباتها النفطیة، أن أی تحرک ضدها لن یکون بلا رد. وأکثر ما تحتاج إلیه طهران فی سیاسة «الضغوط المقابلة» هو عدم ظهورها محشورة فی الزاویة ومکبلة الیدین، کونها تبحث عن تثبیت معادلة ردع تبعد شبح الحرب ضدها عن المنطقة. وباحتجاز «ستینا إمبیرو»، تحاول طهران أن تثبت أن یدها فی الخلیج هی العلیا، وأن ورقتها هذه أکبر من أن یتجاهل الأمیرکیون وحلفاؤهم فعالیتها أمنیاً وعسکریاً، وأیضاً تأثیرها على الممرات التجاریة وسوق النفط العالمیة، والذی ارتفع أمس فوراً إلى أکثر من 1 %.

    أما فی السیاسة، فسیکون لحدث أمس تداعیات فی اتجاهین: الأول، تموضع بریطانیا فی الاصطفافات الدولیة، وهی التی تظهر نأیاً بالنفس عن الموقف الأمیرکی، بینما تضغط واشنطن بقوة لسحب حلفائها إلى جانبها؛ إذا ما کانت ستقترب أکثر من سیاسة التصعید ضد طهران، أم ستختار حل الأزمة بصفقة تبادل للسفینتین، وهو ما ستجلیه التصرفات البریطانیة فی الساعات التالیة، علماً بأن وزیر خارجیة لندن، جیریمی هنت، أکد أن بلاده «لا تبحث خیارات عسکریة». الثانی، فی ما إذا أخذ الموقف البریطانی منحى التصعید، فسیکون لذلک تأثیر مباشر على الحوار الأوروبی مع الإیرانیین ومبادرة الرئیس الفرنسی، ما یعنی وفق هذا السیناریو مشهداً أکثر تصعیداً إذا ما انتقل الخطاب الأوروبی من الوسط إلى الحیاد أو المواجهة مع إیران. لکن کلام هنت عن عدم بحث الاجتماع الأمنی الطارئ الخیارات العسکریة، رغم تحذیره إیران من «عواقب إذا لم تفرج عن الناقلة»، وبعده الإعلان اللافت من القوات الأمیرکیة عن تسییر طائرات استطلاع «غیر مسلحة فی المجال الدولی» فی مضیق هرمز، مؤشران على عدم الرغبة فی التصعید.

    وفی وقت متأخر من لیل الجمعة ــــ السبت، أوضحت وسائل إعلام إیرانیة نقلاً عن مصادر عسکریة أن ما جرى تداوله حول احتجاز سفینة أو سفینتین إضافیتین «غیر صحیح»، وأن «مسدار» التی تدیرها شرکة بریطانیة وتحمل علم لیبیریا «سُمح لها بمواصلة طریقها بعدما نبّهتها القوات الإیرانیة بشأن أمور تتعلق بالسلامة».

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500